Att va mamma på 2000 talet!

Det slår mig varje dag vilket annorlunda liv jag lever nu. Två barn?!?! Att sätta sig själv i andra hand för Elin och Erik känns som en självklarhet och jag undrar vad jag gjorde innan. Vad fyllde jag mina dagar med? Gud jag måste haft långtråkigt…

 

För att Elin och Erik skall få träffa andra barn och ha lite kul så har vi börjat gå på Kyrkis. Det är öppet från 9.30 – 12.30. Halvtid är det sångstund – en riktig höjdare. Prällen Gerefalk är en hejare på gitarr och han sjunger och är glad. Alla barn älskar honom. En hel del sånger känns igen. Vi sätter oss i ringen, Huvud axlar knä och tå, Bä-bä vita lamm. Fast nu för tiden så sjunger man:
 

”Bä-bä vita lamm. Har du någon ull-rull-i-rull?
Ja,ja kära barn jag har säcken full-i-rull-i-rull.
Heldagsrock åt far YEAH! och söndagskjol åt mor. YEAH! 
Och två par strumpor åt lille lille bror. YEAH YEAH!"
 


En annan skillnad från när jag va liten så sjunger man alla sånger flera gånger på raken, först en gång vanligt sen fortare och fortare och fortare tills man snubblar på sina egna ord… Korkat! Det säger ganska mycket tycker jag…
Jag får bara tänka lite på vad jag säger eller vårda mitt språk. När vi va ner på Kyrkis så frågade Nettan vad prästen hette som döpte Elin och Erik. Jag tänker högt: Ja va f-n hette han? Tommy Hallin tror jag...jominsann det va han. Nettan fnissar och jag fattar först inte. Åh FÖRLÅT inte svära i Guds hus!!  Ktich-ktich...

sång
Sångstund i Floda församlingshem i Uddared.


Att vara mamma på 2000-talet innebär en viss del teknik och logistik. Härom veckan så va jag ju på tjejträff med jobbet. Alltid lika kul. Nu är väl hälften av oss just morsor och det är ju inte alltid som att träffarna kommer att vara tjejträffar längre. Vissa av oss har killar som jobbar som vi – skift. Både Karins man Kjell och Susannes sambo Anders. Jobbar dom, tja då får ju kidsen hänga på. Vad göra?!? Det fina med att vara morsa just detta århundrade innebär viss teknik som underlättar det hela. Karin plockar ju med sig förutom Happy meal (är det fest så är det) kudde, täcke, självlysande pyjamas – en laptop! Lille Ludde som efter en stunds lekande ville krypa till kojs, somnade gott till Barbapapa i Annas säng.

hhhh

Anton & Ludde. Redo för sängen...


En annan skit bra grej med Laptopen var att om Ludde tyckte något va extra läskigt så stängde han bara igen locket på datorn och när de läskiga va över då fällde han upp den igen och fortsatte kolla. Smart! Karin kunde lugnt och stilla sitta och äta ostbricka med oss andra.

tjejer
Barbapapa va det!
 

Våran mammagrupp går ett steg längre. För att alla skall ha reda på vad som händer och vad som står på, så har vi en Webbmaster som uppdaterar vårat Höstschema på Internet. Vi ligger alltså ONLINE. Är inte det coolt så säg?!?! Coola mammor! Kolla in vårat höstschema här. Det är Caroline med Alexander som är så duktig och fixar detta, deras blogg finns ibland min länkar! Då är hon mamma och fixar detta!!!

 

Många mammor gör som jag, bloggar. Det är väldigt roligt med bloggen när folk läser och kommenterar.

 

Idag kommer Nettan hit med Lisa och Linus. Det blir nog lite bus och lunch. Imorgon träffar jag Jennie och Ida + Jennies förmodligen stora mage. Ida får ett syskon i november!

 

På fredag skall jag till Marie och Dennis på kräftskiva och lördag är det byafest här i Ryggebol. Händer rätt mycket nu! Helgen därefter åker vi till Stockevik!

törn 
 
Mamma och pappas hus klart inne och färdig målat.
Visst är det fint!

  


Ullen


Kommentarer
Postat av: Caroline

Haha, ja klart vi måste ha en schema online!!! Hur ska vi annars klara oss? ;)
Förresten, Alexander är född 15 mars (efttersom du undrade i min blogg). Så på fredag firar vi 6 månader!
Ska hälsa så gott från Ami förresten, var inne hos henne idag. Hon tyckte det var kul att vi ses allihopa!
Ses på onsdag! /Carro

2006-09-13 @ 18:37:33
URL: http://ninnana.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Ja, tvillingmammor är över lag trevliga typer, eller hur :o)
Särskilt de som heter Ulrika...

Kul med alla bilder. Dina troll är lika mina i den åldern: utan hår (i princip) Men det är nästan 5 år sedan mina var sådär små. Tänk vad fort tiden går...

Kan inte låta bli att notera en khaki piraya-tröja på bilden i kyrkan :o) (Jag säljer me&i)

2006-09-14 @ 10:55:12
URL: http://tvillingmamman1.blogspot.com/
Postat av: Joacim

Tjabba.
Hur går det med hemsida osv. Kollade med Trackback från mig till dig...
Shyrre hus och schema och bebbar.
Ha det så bra till next time!

2006-09-14 @ 14:24:13
URL: http://wehoo.se
Postat av: Junitjej

Roligt höstschema! Gillar framförallt den sista punkten - att göra julkort! Förresten, finns det en pastor i Floda som heter Gusten Anderzen? Han är gift med Marie-Louise.

2006-09-14 @ 21:25:24
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0