mördarsnigel borta

image1109
Vi har under några år haft sjukt mycket mördarsniglar i trädgrården. Iår har de flytt fältet. Jätte konstigt. Jag har funderat lite på varför, eftersom alla runtomkring oss har 1000-tals i sina trädgårdar.
PÅ internet fann jag nu svaret.
                                          SALT!
Jag prepparerade ju alla våra tistlar i våras med salt. Jag fick ju inte döda dem med diesel eftersom det är miljöfarligt och att gå med en såndär grej och skära upp den är inte något alternativ med min rygg. Christers Maja berättade att salt kunde va bra, hade hon hört.
Jag började med 10 lådor salt för att de vad som hände och mycket riktigt blommorna dog. Inte konstigt egentligen. Efterom jag då lyckades att slippa få blommande tistlar med spridda frön så va det värt att köra på. Jag inhandlade 50 kg salt och började strö ut. Grannarna kikade i sina fönster och tillslut kom de ut och frågade vad jag höll på med. Nu har jag läst att man skall strö ut grovsalt i barriärer, torkar ut snigelns slemsäck och de dör. Jag körde ju med valigt bordssalt och det verkar ju som det funkar det med. Inte en snigel så långt ögat når.

Detta är testen jag hittade på Aftonbladet plus.
"Mördarsniglar gillar inte flox och ringblomma digitalis, pelargoner, cypripedium, gullrisarter, nunneörter, bräckor, kungsljus och vintergröna. De tycker inte om växter med vedartad stam. Eller läderartade blad, som hos rhododendron. Röllikor, stormhatt och akleja är också mindre aptitliga. Liksom fetbladsväxter och alla vallmoarter. Strö barriärer av grovsalt kring dina rabatter, det torkar ut sniglarnas slemkörtlar och de dör".

Kommentarer
Postat av: Annelie

Vi har saltat på framsidans uteplats:-) Alla maskrosor dog, efter ett tag=) Har inte vågat mig på det någon annan stans.Ha det fint!

2007-07-14 @ 16:03:38
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Joacim

Hurra, jag hatar de där äckliga små liven. Vi va i Härryda, det var som att köra på en vattengeggig grusväg, fast det var asfalt och masa sniglar som var överkörda. BLÄK!

2007-07-15 @ 08:57:08
URL: http://wehoo.se/xx
Postat av: Johnmarlin

Hey, this is a great site, I learned a lot!

2009-02-13 @ 08:43:46
URL: http://johnmarlin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0