Nytt gammalt inlägg - reparerat...

Efter en trevlig söndag middag på RumpanBar i Göteborg där mamma och pappa bjöd alla så åkte vi och köpte nya bilbarnstolar. Det blev två (!) ”MaxiCosy Moby”. Nettans mammagruppps kompis rekommenderade den och vi valde mellan den och Britax. Eftersom vi tjänade 1000 kr (!!) på att välja MaxyCosy så självklart gjorde vi det! En jättefin stol som fyllde mina krav. Hela kalaset slutade på 4000 spänn. –”Åh herregud en hel restresa” *uppspärrade ögon* citat mormor Lena.
stol

Söndag kvällen när E&E somnat, tillbringade vi i soffan med ”Heartbreak hotel” med Helena Bergström och Marina Lundqvist. En riktigt rolig film faktiskt. Jag fick sån himla lust att festa och dansa. Skillnaden mot andra gånger i TV soffan har vi bytt ut godiset mot GI mat. Det blev Dinkelpannkakor med färska blåbär och hallon. The och kaffe. Jag tänker inte tala om vad vi satt och knaprade på alltför ofta framför tv:n innan GI-grejen...
ff

Första veckan på Mickes och min GI-grej, så står jag nu på -1,2 kg! Mickes resultat e hemligt (för er) men jag kan säga att de Boomerang jeansen han köpte sist som då satt åt lite – hänger betydligt. Fantastiskt. Det sporrar. Jag promenerar numer omedelbart efter E&E´s frokost. Det brukar bli 45-60 minuter. Sen hem och käka frukost. Imorse så kom Musse kutande. Eftersom katten inte hittar hem så va det bara att vända och gå hem. Haha tänker ni då. Alla katter hittar hem. Ja visst! Alla katter utom Musse. Han hittar inte hem.

På allmän begäran!

Två månade sen lite drygt och många frågar hur det är med handen. Det är bra med handen och den är nästintill helt läkt. Liten skorpa kvar som har blivit ett ”pillesår” Hmmmm. De ända som är knas är att det är en liten förhårdnad och den känner jag hela tiden. Inte mycket att tala om men den ÄR där och jag känner den hela tiden… hoppas den läker ut. Annars är det nu mitt kännetecken.
handdd

Jag får fortfaraden frågan om vad som hände. Här kommer The True Story.

Jag hade precis kommit till hund utställningen i Tvååker, söder om Varberg. Jag mötte Jenny och vi stod och småpratade. Vi stannade upp och Leo nosar mot en annan hund. Jenny nämner att den hunden inte är pålitlig och samtidigt så blir det lite gruff. Vi går därifrån. Jag sätter in Leo i inhägnaden tillsammans med två tikar Scilla och Dixie, och jag pratar lite med Lena som äger dem. Vi kommenterar Gordon Settrarna som är i ringen. Jag vänder mig om och ser att Leo är med huvudet utanför buren mot damen med hundarna och hanen som han gruffade med för 2 minuter sen står han nu nos mot nos med…
Inte bra. Jag hoppar in i buren och försöker dra honom bakåt i bakbenen men lyckas inte med det för han är så stark. Nu är det storgruff på G och jag inser att om jag inte vill ha en skadad hund så får jag handla snabbt. Jag skall ta honom i nackskinnet för att fort rycka honom till mej, när den andra hanen hugger mot Leo.
Han missar Leo men träffar mej. Tänderna går mycket lätt genom huden. Jag ser alltihop i slow-motion. Jag blir förvånad och tänker ”han biter mej”. Jag hinner också tänka att ”det gick ju bra”. Sekunden efter inser jag att det inte gick så bra. Blodet fullständigt väller ut ur såret och jag tror nu att handen är mycket illa skadad. Det gör plötsligt jävligt ont och det jag tänker på nu är ”att jag kommer aldrig mer kunna bära bår”.

Folk strömmar till och jag får hjälp att komma ut ur hundburen. Jag hör Jenny och Barbro i ett virr-varr. Lena vill hjälpa. Det gör otroligt ont i handen och det är helt blankt i huvudet. HELVETE!

Finns det någon läkare här? Kan någon ta Leo? Är Leo biten? Hur kommer jag hem? Måste jag till handkirurgen? Var är min plånbok? Kommer jag att dö? Frågorna bara strömmar genom huvudet. Lena hjälper mej till entrén för att se om det finns någon läkare på plats. Jag gråter och ulkar. Folk glor.

Väl vid entrén får jag snabbt en stol och jag vill se på såret. Jag tar bort servetterna som täcker och blodet rinner igen. FAN! Jag kollar igen och fattar då att fingrarna är okej. Jag ser att det är en ful stor mjukdelskada och om jag har tur så har jag klarat både fingrar och senor. Jag mår illa och får lägga mej ner. Nu chockar jag lite och eftersom jag nu fattar att jag inte skall förlora handen så lugnar jag mej. Kroppen skakar och jag gråter hysteriskt. Jag tänker att det är bäst att släppa ut det så går det snart över.

-Titta inte på såret då kanske du svimmar” säger en röst och jag tittar upp. Han står över mej och jag ogillar honom direkt. (”Placerad i mitt grisfack” som har uttalats någon gång).

”Här ligger jag och tittat rätt upp i ditt skrev” tänker jag. Han vill se på såret och jag visar.

Gubben säger att ”-Det där måste sys” (som om jag inte visste)…

Jag som inte gillar stick säger ”-Vem är du? Är du läkare?!

”-Nej jag är Röda-korsare och ansvarig för vården här.

”-DU FÅR INTE SY MEJ!!

”-Nej jag skall inte sy, du måste till sjukhus. Vi ringer efter ambulans”.

”-Jag behöver ingen ambulans” säger jag myndigt. ”Jag kan åka med min bil”.

”-Du kan inte köra” säger gubben och jag läger ner diskussionen med honom.

Medan han har 112 på tråden så känner jag att jag vill dricka. Jag får tre flaskor med vatten som jag sveper omedelbart.

Det fanns ingen ambulans ledig så de ordnar annan skjuts. Innan jag vet ordet av så står några brandgubbar till min tjänst. De vet inte hur väl de vill mej och jag får åka med dem till Varbergslasarett. Herregud. Tur att ingen ser mej som jag känner. De frågar om de skall följa med mej in på akuten. Jag tackar och säger att jag tror jag klarar mej nu. Men TACK skall ni ha. Mina hjältar. (tänkte jag säga mej jag avstod).

Väl på akuten så går allt ganska snabbt. Jag får vänta 45 minuter i kassan och jag börjar fundera på om jag känner någon i Varberg? Karin och Jocke känner jag ju, frågan om de finns i Varberg just idag? Jag tänker. Inte Jocke iallafall eftersom han numer bor med Andréa i Göteborg. Karin kanske finns i Varberg. Jag slänger iväg ett sms. Det blir min tur i kassan och jag visas faktiskt in direkt.

Bara dom inte syr. Bara dom inte syr. KLART SOM FAN DOM KOMMER SY!

Den unge läkaren va inne snabbt två gånger och kollade och frågade massor av frågor. Tillslut kom han in och förklarade sakligt ”gången”. Gips i 1 vecka sen regelbundna besök veckorna därpå till din egen vc. Allt borde va läkt på en månad.

- Skall ni inte sy frågar jag med darr på rösten?

- Näpp, man syr aldrig hundbett, man tejpar svarar den unge. Pga infektionsrisken.

Efter två timmar på akuten sitter jag i en taxi på väg tillbaka till utställningen. Jag ringer Jenny och hon fixar någon som kommer ut med Leo och mina grejor. Jag sätter mej i bilen och kör hem mot Lerum. Jag ringer Micke och mamma och pappa för att tala om vad som hänt. Dagen efter va det ju måndag och jag kunde under ingen omständighet ha hand om E&E själv.

Resten vet ju alla om. Handen har läkt fint och allt är frid och fröjd.

Micke och jag har rensat på övervåningen. Nästa vecka kommer Bosse och installerar golvvärmen. Nu rullar det på igen.

Musse har gjort övervåningen till sin egen toalett. Micke frågade för ett tag sen om Musse kissar där uppe. Nej, nej, nej, sa jag han är rumsren…

När jag härom dagen står uppe på övervåningen och städar så kommer han upp, går rätt ut i isoleringen på kanterna och sätter sig och skiter!!!

Passaten är på verkstad. De skall fixa några skador lite rost och koppla in airbagen igen. Ungarna får åka bak nu. Lite reservdelar har vi beställt till handskfacket och högtalareskydd. Sen är vi på gång att sälja av den. Vi ångrar lite att vi krängde av Volvon. Den vita. Hade vi haft den kvar kunde jag ha kört runt i den tills vi får köpa Volvon. Men, men nu är det som det är och vi får hoppas att inget händer med den, så vi kan sälja den fort. Under tiden har jag fått låna Ulrikas (Mickes syrra) Ford. Den är rätt liten, men den funkar. Jag får faktiskt precis in dubbelvagnen. Jag tog bort hjulen och då passade den liksom perfekt. Elin och Erik sitter bra, det finns inte plats för någon i mitten sätet. De sitter så nära så de kunde t.o.m se varann. Det är i alla fall jätte snällt att jag får låna bilen.Bilen blev inte riktigt klar så jag har lånat pappas nya Golf. Det är en gasbil. Så fräckt. Bilen går på gas inte bensin. Jag fick tom tanka, eller säger man gasa upp bilen, innan jag for iväg till landet. Det va till och med kö till gasen. Syrran och Henke har fått en ny lägenhet. De håller på och målar och fejar. Alla lister och väggar går i äggvit färg. Det skall bli kul att se deras nya fina vita soffor och fåtöljer Slettvoll. Leo har sagt att han vill följa med och provligga. Okej, sa vi!  leo Leo kan tänka sig Slettvoll.     

PÅ JAKT EFTER KATTUNGE???

  

Kommentarer
Postat av: Lauritsuna

Good site! Good anti-spam protection of guestbook! Keep it up!

2010-04-19 @ 08:53:31
URL: http://lauritsuna.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0